Nowy spektakl: “Out”, kontynuację autorskiej serii baletowych obrazów na gdańskiej scenie. Jak można domyślać się z zapowiedzi, nawiązujący do opery Straussa “Ariadna na Naxos”, będącej na bałtyckiej scenie głosem protestu przeciw narzucaniu artystom podporządkowywania się powszechnym gustom. Ze spektaklem tym opera pojedzie na festiwal w Szeged (Węgry), gdzie w ub. roku została bardzo dobrze przyjęta z “Gwałtem na Lukrecji”. Pierwsza tegoroczna premiera będzie stamtąd na żywo transmitowana przez internet.
Determinacja i rozmach Izadory Weiss w tworzeniu wielkich spektakli baletowych budzi szacunek. Młody, dynamiczny zespół tańca współczesnego, jaki udało jej się stworzyć na naszej scenie dzięki konsekwentnej i wytężonej pracy przy realizacji czterech poprzednich premier, napawa nas dumą i wyróżnia Operę Bałtycką spośród teatrów tej skali nie tylko w Polsce, czego potwierdzenie mamy na widowni i w ocenach specjalistów. Jej najnowsze dzieło jest punktem zwrotnym w myśleniu o zasadach przekazywania treści poprzez taniec. Jest to jednocześnie akt protestu przeciw narzucaniu poetom reguł brutalnego świata, którym rządzi siła większości, mody kreowanej przez handlarzy i patologicznej konsumpcji. To spektakl o tym, że nie ma zgody pomiędzy umiłowaniem czystości i piękna, a potrzebą trywialnej zabawy i otępienia zmysłów. To wyznanie wiary, że taniec jest najbardziej przejmującym sposobem pokazania tego, co nienazywalne.
Cena:
15 V - I miejsca, balkon: normalne ? 60 zł., ulgowe ? 45 zł., II miejsca, balkon: normalne ? 45 zł, ulgowe ? 35 zł.
16 V, 12 VI, 13 VI ? I miejsca, balkon: normalne ? 50 zł., ulgowe ? 40 zł., II miejsca, balkon: normalne ? 35 zł, ulgowe ? 30 zł., studenci ? 20 zł.
18 V, 19 V, 15 VI, 16 VI - I miejsca, balkon: normalne ? 45 zł., ulgowe ? 35 zł., II miejsca, balkon: normalne ? 35 zł, ulgowe ? 25zł., studenci ? 20 zł.
OUT, przedstawienie, bilety Państwowa Opera Bałtycka, Gdańsk, 12.06.2010, Niedziela
Jedna z najtrudniejszych do wystawienia oper w historii całego gatunku. Jej akcja dzieje się w domu najbogatszego człowieka Wiednia, ale może to także być bogacz z Moskwy, Londynu czy Gdańska. To metaforyczna postać właściciela nas – artystów. Płaci, wymaga i chce decydować o zawartości naszych dzieł sztuki. Zawsze byliśmy niewolnikami mecenasów i zawsze potężnym motorem sztuki był nasz bunt wobec tej zależności. Dzisiaj, w świecie powszechnego materializmu, nie jest on tak widoczny, ale wciąż są tacy, którzy nawet wobec tak “sprawiedliwego” mecenasa jakim jest demokratyczne społeczeństwo, buntują się i walczą o kreowanie tych wartości, jakie sami wyznają.
Opera Bałtycka należy dzisiaj do wąskiego grona tych buntowników. Jesteśmy przekonani, że przymus zaspakajania masowych potrzeb jest dla sztuki śmiertelnym zagrożeniem. Jej głos jest elitarnym luksusem w świecie elitarnej konsumpcji. Próby podawania na jednym talerzu efektownych bredni na modłę powszechnych gustów, razem z poezją bezkompromisowych myślicieli, prowadzi do skażenia duszy i zamienia nasz świat w dom wariatów. O tym opowiada ten spektakl.
ARIADNA NA NAXOS, bilety Państwowa Opera Bałtycka, Gdańsk,
Rinaldo – opera seria w trzech aktach libretto Giacomo Rosii według scenariusza Aarona Hilla na podstawie Jerozolimy wyzwolonej Torquato Tasso.
I wersja
(HWV 7a, ChA 58, HHA II/4, Premiera: Londyn, 24 luty 1711, Queen’s Theatre, Haymarket, 15 przedstawień do 2 czerwca 1711)
Obsada: Soliści: 5 Sopranów (Almirena, Rinaldo, Armida, Donna, Sirene) Mezzosporan (Goffredo), 2 Alty (Eustazio, Mago), Tenor (Araldo), Bas (Argante). Instrumenty: Flagoletto, Flet I, II, Obój I, II, Fagot, Trąbka I, II, III, IV, Kotły, Skrzypce solo, Skrzypce I, II, III, Altówka (Violetta), Wiolonczela, Klawesyn obligato, Continuo.
Pierwsi Wykonawcy:
-
Goffredo – Francesca Vanini-Boschi, alt
-
Almirena – Isabella Girardeau, sopran
-
Rinaldo – Nicolo Grimaldi, zwany “Nicolini”, kastrat altowy
-
Eustazio – Valentino Urbani, zwany “Valentini” kastrat altowy
-
Argante – Giuseppe Maria Boschi, bas
-
Armida – Elisabetta Pilotti-Schiavonetti, zwana “Pilotti”, sopran
-
Mago (Christian magician) – Giuseppe Cassani, kastrat altowy
-
Aroldo (Herald) – Mr. Lawrence (tenor)
II wersja
(HWV 7b, ChA 58, HHA II/4, Premiera: Londyn, 6 kwiecień 1731, King’s Theatre, Haymarket, 6 przedstawień do 1 maja 1731)
Obsada: Soliści: 3 Soprany (Almirena, Donna, Sirene) 2 Mezzosporany (Rinaldo, Armida), Alt (Argante), Tenor (Goffredo), 2 Basy (Mago christiano, Araldo). Instrumenty: Flet piccolo (Flagoletto), Flet I, II, Obój I, II, Fagot, Róg I, II, Trąbka, Skrzypce solo, Skrzypce I, II, III, Altówka, Wiolonczela, Continuo.
Rinaldo, bilety Opera Rara, 18.12.2009, 20:00, Krakow, Teatr im. Juliusza Słowackiego
Wykonawcy II wersji z 1731 roku:
-
Goffredo – Annibale Pio Fabri, zwany “Balino”, tenor
-
Almirena – Anna Maria Strada del P?, sopran
-
Rinaldo – Francesco Bernardi, zwany “Senesino”, kastrat altowy
-
Eustazio – rola usunięta
-
Argante – Francesca Bertolli, alt
-
Armida – Antonia Maria Merighi, alt
-
Mago (Christian magician) – Giovanni Giuseppe Commano, bas
-
Aroldo (Herald) : ? bas
Ciekawostki
-
Większość muzyki Handel oparł na materiale z kantat włoskich, wcześniejszych oper (Almira, Rodrigo, Agrippina) oraz operach Reinharda Keisera.
-
Aria Rinalda Cara sposa z I aktu opery Rinaldo oparta jest na arii Caro figlio z oratorium La Resurrezione HWV 47.
-
Aria Almireny Lascia ch’io pianga z II aktu opery Rinaldo oparta jest na instrumentalnej Sarabandzie z III aktu opery Almira, która wcześniej została przerobiona na arię Lascia la spina z oratorium Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
HWV 46a.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.